Telefon+48 606 293 136
Dieta indywidualna

Jajka – jakie wybierać, jakie mają właściwości?

Strona główna » Aktualności » Jajka – jakie wybierać, jakie mają właściwości?
Jajka – jakie wybierać, jakie mają właściwości?

Czym kierujemy się przy wyborze jajek?

Czy jest to :
– źródło jajka?
– wielkość jajek?
– metoda chowu kur?
– smak?
– cena?

Zapewne padną różne odpowiedzi, ale z pewnością większość z nas czyta stempelki na jajkach. Wiedzcie, że nie wszystkie mają i jest to zgodne z prawem. „Mali” przedsiębiorcy, którzy mają niewielką ilość kur nie muszą znakować jaj, ale i tak mają (a przynajmniej powinni) weterynaryjny numer identyfikacyjny.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie jajka?

Co oznacza pierwsza liczba na pieczątce jajka ?
0, 1, 2, 3…
To metoda chowu, z którą wiążą się zarówno warunki bytu zwierząt jak i jakość jajek.

Pytanie co jest dla nas ważniejsze, czy wartość odżywcza, czy warunki a może bezpieczeństwo sanitarne?

0- to chów ekologiczny:

– pasze ekologiczne

– kury mają dostęp do wyścielonego ściółką miejsca i do wybiegu na świeżym powietrzu

1- to wolny wybieg

– pasze jak w chowie klatkowym i ściółkowym

– kury mają dostęp do wyścielonego ściółką miejsca i do wybiegu na świeżym powietrzu

2 – to chów ściółkowy

– ptaki mogą swobodnie poruszać się w zamkniętych, pokrytych ściółką pomieszczeniach.

– dopuszczalne jest stosowanie pasz zawierających GMO, ale producent w dzisiejszych czasach CHĘTNIE informuje, że takowych nie stosuje

3- chów klatkowy

– dopuszczalne są pasze z surowcami pasz GMO (i jak w przypadku 2 – producent nie musi używać takich pasz), mogą być wytwarzane jaja funkcjonalne o zwiększonej zawartości pożądanych składników odżywczych

– bardzo wysoka jakość pod względem sanitarnym

„Ja mam jajka od”, czyli  jajka „od Babki”

– chów taki jak Babka powie

– kury mają dostęp do jakiegoś pomieszczenia i do wybiegu na świeżym powietrzu

– pasze – takie jak Babka powie i co kura „wydziobie” (ziarenko, robaczek, pył z tego czym pali sąsiad w piecu..)

 

Ja osobiście lubię najbardziej jajka od zielononóżek, są smaczne.
Ponadto mają więcej selenu i cynku, czyli naturalnych antyoksydantów, oraz mniej cholesterolu w porównaniu do innych ras kur.


Jajka to cenne źródło wartościowego białka, witamin E, A, K, selenu, żelaza, cynku oraz luteiny i lecytyny, które pełnią szereg funkcji w naszym organizmie między innymi działają przeciwzapalnie. W związku z tym nie sposób nie określić ich „zdrowymi”. To jednak też źródło cholesterolu, dlatego osoby z zaburzonym metabolizmem lipidowym powinny nie spożywać ich w nadmiarze. Jajka zawierają zawierają dużo fosforu i potasu, stąd pacjenci z niewydolnością nerek w zaawansowanych stadiach powinni spożywać je w ograniczonej ilości w diecie.

A z okazji zbliżającej się Wielkanocy dla osób, które zastanawiają się jak jeść (jak żyć?;) zapraszam na krótkie podsumowanie na moim blogu dieta w święta

Maszy pytania?
Odpowiemy tak szybko jak jest to możliwe
Zobacz również
Inne wątki z tej kategorii

Żyj zdrowo i aktywnie

Ułożę odpowiednią dietę dla Ciebie
Zadzwoń +48 606 293 136
Dietetyk Joanna Giza
Wyjście
Przewiń na górę